II Wojewódzki Konkurs „Klucz do Lektury”
W dniu 23.03.2024 roku uczennice klasy 7 a : Maja Tolksdorf – Kot i Joanna Kujawa wzięły udział w II Wojewódzkim Konkursie Wiedzy o Literaturze Polskiej „Klucz do lektury”.
Tym razem tematem przewodnim była „Zemsta” Aleksandra Fredry.
Organizatorem konkursu była Szkoła Podstawowa nr 48 im. gen. Józefa Hallera w Gdańsku.
Konkurs przebiegał w III etapach: testu ze znajomości lektury „ Zemsta „ Aleksandra Fredry, przygotowaniu pudełka lekturowego poświęconego wybranemu utworowi z listy wskazanej przez Organizatora, „Lekturowego escape room” (przeprowadzała Wojewódzka Komisja Konkursowa w SP nr 48 w Gdańsku) – konkurs wiedzy na temat utworu z listy wskazanej przez Organizatora utrzymany w konwencji „pokoju zagadek”.
Celem konkursu było:
- zainteresowanie literaturą piękną, w tym przede wszystkim kanonicznymi tekstami literatury polskiej poprzez niestandardową formułę konkursu na interpretację tekstu literackiego i konkursu wiedzy;
- popularyzacja wiedzy na temat życia i twórczości Aleksandra Fredry;
- doskonalenie twórczego myślenia;
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności uczniów oraz ich zdolności manualnych, kompetencji w zakresie przedmiotów artystycznych (plastyka, technika) i humanistycznych (język polski);
- kształtowanie umiejętności współpracy;
- wzmacnianie kompetencji społecznych (w tym kompetencji komunikacyjnych) uczniów;
- wykorzystanie metod aktywizujących w pracy z uczniem zdolnym
Dwuosobowa drużyna : Maja z Asią przygotowały pracę wg. ustalonych warunków formalnych, jakie musiała spełniać praca:
- a) maksymalne wymiary pracy konkursowej to 50 x 50 cm;
- b) pudełko powinno zawierać co najmniej 5 przedmiotów kojarzących się z lekturą (powinny one angażować jak najwięcej zmysłów: np. dotyk, węch, słuch);
- c) na wewnętrznej stronie wieczka zakrywającego pudełko powinno znajdować się krótkie streszczenie utworu (w dowolnej formie pisemnej lub graficznej);
- d) wewnątrz pudełka powinien znajdować się również list do wybranego bohatera utworu lub do autora w odpowiednio zaadresowanej kopercie (dane personalne adresata);
- e) pudełko powinno być atrakcyjne wizualnie – ozdobione w sposób nawiązujący do treści wybranej lektury.
Do III etapu mogło przystępić tylko pięć drużyn, których prace w II etapie zostały ocenione najwyżej przez Półfinałową Komisję Konkursową z SP 48.
Zadaniem uczniów w III etapie było rozwiązanie ukrytych w pomieszczeniu zagadek dotyczących lektur z listy wskazanej przez Organizatora i tym samym opuszczenie przygotowanego przez Organizatorów zamkniętego pokoju zagadek (tzw. „escape roomu”) nadzorowanego przez członka Wojewódzkiej Komisji Konkursowej.
Wszystkie pomieszczenia były zaaranżowane identycznie, a przebieg rozgrywki w każdym z nich był zaplanowany przez Organizatora tak samo. Uczniowie losowali jeden z pięciu pokojów zagadek i udali się do niego wraz z Opiekunem Pokoju (członkiem Finałowej Komisji Konkursowej). Opiekun Pokoju wypełniał kartę rozgrywki: zapisał dane członków drużyny i zainicjował grę, wręczając kopertę z instrukcją do pierwszego zadania. W momencie rozpoczęcia gry zostajł uruchomiony licznik czasu, którego działanie było zatrzymane dopiero w momencie ukończenia rozgrywki. W pokoju znajdowało się 5 różnorodnych zadań utrzymanych w konwencji „escape room”, a więc nie tylko sprawdzających wiedzę i umiejętności uczestników, ale także układających się w całość (np. logiczny ciąg lub elementy układanki) i wykorzystujących różnego rodzaju rekwizyty charakterystyczne dla tego typu rozgrywek (wszystkie niezbędne do poprawnego rozwiązania zadania narzędzia i media dostarczył Organizator jako wyposażenie drużyny wraz z pierwszym zadaniem). Podczas rozwiązywania każdego zadania drużyna mogła dobrowolnie skorzystać z przygotowanego przez Organizatora koła ratunkowego – wykorzystanie każdego z 5 dostępnych kół skutkował doliczeniem dodatkowego czasu do czasu ukończenia gry (czas doliczony wynosił 2 minuty za każde wykorzystane koło ratunkowe). Po ukończeniu rozgrywki przez wszystkie drużyny Finałowa Komisja Konkursowa porównała czasy uzyskane przez poszczególne zespoły, ustaliła ranking i ogłosiła wyniki konkursu.
Maja z Asią bardzo dobrze reprezentowały naszą szkołę, zajmując II miejsce!
Wielkie gratulacje !
Uczennice do II Wojewódzki Konkurs „Klucz do Lektury” przygotowywała p. Monika Kosianowska.
Monika Kosianowska