Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo – bierzemy udział w programie Fundacji Dbam o Mój Zasięg
Nasza szkoła przystąpiła do projektu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo. Ma on charakter ogólnopolski. Szkół zgłoszonych do projektu jest już ponad 800! Pomysłodawcą i koordynatorem tego innowacyjnego projektu jest fundacja Dbam o Mój Zasięg z Gdańska (zimą braliśmy udział w kampanii „Idą Święta, nie o SMSie, lecz o kartce pamiętaj”, przygotowanej przez fundację).
Czym jest SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO? To wspólnota Uczniów, Rodziców i Nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Troszcząc się o ów balans wpływamy pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej.
W ramach programu Uczniowie, Rodzice oraz Nauczyciele zdobędą wiedzę jak korzystać ze smartfonów, Internetu, gier komputerowych i innych zdobyczy technologicznych współczesnego świata w sposób racjonalny i roztropny, bez zaburzania relacji rówieśniczych i domowych.
W trakcie programu będziemy mierzyli się z następującymi problemami wynikającymi z nieodpowiedzialnego korzystania ze współczesnych technologii. Mowa o:
- fonoholizmie i innych uzależnieniach behawioralnych polegających na nałogowym korzystaniu z elektroniki,
- złych, a nawet patologicznych wzorcach promowanych w mediach społecznościowych: na YouTubie, TikToku i w innych zakątkach Internetu,
- grach wideo nieadekwatnych do wieku i rozwoju emocjonalnego Uczniów,
- cyberprzemocy i podniesieniu bezpieczeństwa i higieny cyfrowej naszych Uczniów,
Chcemy, żeby elektronika była jedynie dodatkiem, a nie głównym pożeraczem czasu i uwagi naszych Uczniów, ponieważ dzięki temu będą oni mogli w sposób pełny skupić się na swoim życiu, rozwoju osobistym oraz relacjach z rodziną i przyjaciółmi.
O naszej działalności będziemy cyklicznie informowali za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz fanpage’u na Facebooku. Będziemy również dzielili się z Państwem materiałami dydaktycznymi. Oto pierwszy z nich:
Szkolny koordynator projektu
Paweł Piekart