Gra „O Niepodległą” [AKTUALIZACJA]

Dla uczczenia 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości w Szkole Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Starym Polu w dniu 14 września 2018 roku nauczycielka historii, pani Beata Woś zorganizowała dla uczniów klas IV grę „O Niepodległą”. Jej celem było upowszechnianie wiedzy na temat historii wieku wolności, znanych osób związanych z „Niepodległą” oraz zachęcenie młodzieży do aktywności fizycznej. Celem gry było również zapoznanie uczniów staropolskiej szkoły z wybranymi miejscami w ich gminie, ich historycznym znaczeniem, pomijanym w codziennym życiu. Gra połączyła w sobie elementy wiedzy historycznej, geograficznej, polonistycznej, a także z zakresu sztuki. Gra miała również na celu pokazanie alternatywnych metod nauki, integrację grup dzieci z klas IV oraz zachęcenie uczniów do aktywnego poszukiwania wiedzy i wyciągania własnych wniosków. Zrealizowane zadania miały stać się unikalną lekcją poszerzającą wiedzę szkolną, ale i zachęcającą do własnego myślenia i kreatywności. Udział w grze historycznej umożliwił dzieciom kształtowanie własnej tożsamości poprzez identyfikację z miejscem zamieszkania i jego historią, pozwolił kształtować jej moralność poprzez poznawanie postaw znanych osób związanych z najbliższą okolicą.
Gra polegała na wykonaniu przez uczniów tabliczki z nazwą i przebrania: IV a byli to KOSYNIERZY, IV b LEGIONY DĄBROWSKIEGO, IV c POWSTAŃCY STYCZNIOWI, IV d STRZELCY.
Każda klasa musiała wybrać 4 osoby, które na planszy były pionkami,1 asystenta do rzucania kostką , 1 asystenta do losowania pytań i 1 asystenta do udzielania ostatecznej odpowiedzi. Klasy wylosowały kolor pola, z którego zaczynały grę. Drużyny ustawiły się na wylosowanych kolorach (4 pionki na kołach, a trzech asystentów obok, reszta klasy usiadła w okolicy za matą, ale po stronie wylosowanego koloru).Asystenci do rzucania kostką rzucali i największa liczba oczek rozpoczęła grę. Były to Legiony Dąbrowskiego. Drużyna rozpoczynająca musiała w następującej kolejności wykonać zadania: asystent wylosował pytanie, trwała narada z klasą, asystent do udzielania odpowiedzi jeśli udzielił poprawną odpowiedź to pierwszy z „żywych pionków „ przesuwał się o wyrzuconą liczbę oczek. Pozostałe klasy losowały pytania wg wskazówek zegara. Jeśli podczas gry jeden gracz stanął na polu zajmowanym przez gracza z innej drużyny, wówczas „żywy pionek” stojący na danym polu został zbity i cofał się o cztery pola. Finał gry nastąpił wówczas, gdy każda drużyna (cztery osoby) zameldowały się na swoich polach końcowych (w tzw. SZTABIE). Pierwsi dotarli do sztabu Strzelcy. Ponieważ wszyscy walczyli o jedną wspólną niepodległą Polskę każda z drużyn otrzymała statuetki.
Każdy lubi grać w gry planszowe, przeważnie robi to ze swoją rodziną bądź znajomymi. By jednak kilkadziesiąt osób mogło wziąć udział w dwugodzinnej grze historycznej potrzeba zaangażowania dziesiątek ludzi. Czwartoklasistom pomagali więc wychowawcy wraz z rodzicami.Ta atrakcyjna forma nauki bardzo się spodobała uczniom.Dla uczestników, ale także dla uczestniczącej w przygotowaniach i przeprowadzeniu gry młodzieży naszej szkoły była to wspaniała lekcja historii.
Monika Kosianowska