Głośno czytamy – zdrowsze serce mamy

Uczniowie klas III, V oraz klasy VI a, wzięli udział w zajęciach czytelniczych w ramach ogólnopolskiej akcji “Czytamy z sercem”. Główne cele akcji to promocja wśród dzieci i młodzieży literatury oraz czytelnictwa, a także: poszerzanie ich wiedzy na temat serca – budowy tego organu, jego funkcjonowania, chorób i symbolik, rozwijanie w uczestnikach wydarzenia wrażliwości na cierpienie i potrzeby osób chorych oraz propagowanie zdrowego stylu życia jako jednej z form przeciwdziałania chorobom układu sercowo-naczyniowego.
Podczas zajęć przeczytaliśmy opowiadanie o sercu, którego główny bohater –Serce– wskazywał czynniki, zachowania, które negatywnie wpływają na jego pracę, a co za tym idzie również całego organizmu.
Po przeczytaniu historii rozmawialiśmy, jak możemy pomóc naszemu sercu, by było zdrowe. Uczniowie wykazali się ogromną wiedzą z zakresu zdrowego stylu życia. Wiedzą, że aby być zdrowymi należy zdrowo się odżywiać, pić dużo wody, codziennie być aktywnym przez minimum 60 minut, unikać używek oraz jedzenia typu fast food.
Odczytaliśmy “Alfabet zdrowego serca”. A jak Aktywność, M jak Magnez, S jak… stosuj alfabet zdrowia w trosce o zdrowe serce.
Badania wskazują, że jeśli czytamy głośno codziennie minimum 20 minut to nasz organizm jest zdrowszy, poprawia się krążenie, co pociąga za sobą dotlenienie i lepszą pracę m.in. serca, płuc i mięśni. Czytanie uspokaja, poprawia sen, opóźnia demencję, spowalnia choroby Alzheimera.
Na zakończenie zajęć uczniowie wykonali serca, do których wkleili cytaty pochodzące z książek dla dzieci. Następnie serca mieli wręczyć bliskie osobie, by zachęcić ją do czytania.
W bibliotece rozdajemy również recepty “Książka na receptę. Recepta na sukces.”, dołączając się tym samym do Fundacji Powszechnego Czytania, która zajmuje się wspieraniem nawyku czytania wśród dzieci. Ma to na celu wspieranie zdrowia i prawidłowego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego najmłodszych. Codzienne głośne czytanie dzieciom oraz rozmowa z nimi, to niezbywalny fundament dla ich stabilności emocjonalnej, kompetencji społecznych i rozwoju intelektualnego.
Malwina Szydłowska