Historia widziana oczyma Mirabelki

5 listopada 2018 r. klasy IV a, V c oraz VI b, łącznie 61 uczniów, wzięło udział w warsztatach przeprowadzonych w bibliotece szkolnej przez p. Malwinę Szydłowską i p. Annę Kaczorek w ramach Ogólnopolskiego konkursu dla bibliotek „Mirabelka – kiełkująca historia w 100 – licy”. Akcja została zorganizowana z okazji 100 – lecia obchodów odzyskania przez Polskę Niepodległości. Warsztaty pod hasłem „Historia widziana oczyma Mirabelki” zostały przeprowadzone z wykorzystaniem książki Cezarego Harasimowicza „Mirabelka”.
Narratorem w książce jest mirabelka, drzewo – świadek zmieniającego się wokół niej świata.Opisane są spokojne, choć niełatwe przedwojenne lata. Trudna miłość między Dorką, a Chaimem, ale szczęśliwie zwieńczona radosnym weselem. Te w miarę spokojne czasy przerywa wybuch wojny i okupacja. Mirabelka jest świadkiem dramatu warszawskiego getta. To lata, w których drzewko rodzi wyłącznie gorzkie owoce. Wśród książkowych postaci pojawiają się Irena Sendlerowa i Mordechaj Anielewicz. W końcu nadchodzą nowe czasy, Warszawa odbudowywana jest z gruzów. Znów nie jest spokojnie. Mirabelka cierpi, słysząc z radia człowieka, namawiającego ludzi „którym się nie podoba życie tutaj, żeby się stąd wynosili”. I żegna ze smutkiem tych, którzy wyjeżdżają z kraju z biletami w jedną stronę. Tymczasem na skutek przedziwnego zbiegu okoliczności ich wyjazd przyczyni się do ocalenia ściętej mirabelki.
W pobliżu rosnącej mirabelki wychowywał się autor książki, Cezary Harasimowicz. Jako dziecko smakował jej owoce, wydobywał z ziemi koraliki i cekiny, pozostałe po zniszczonej fabryce braci Alfusów. A jako dorosły – napisał poetycką, wzruszającą opowieść o pamięci miejsca, przemijaniu i międzyludzkich więziach kształtowanych przez pokolenia.
Podczas zajęć uczniowie obejrzeli krótki film „Przystanek Niepodległość”, który zawierał informacje dotyczące walki Polaków o odzyskanie Niepodległości. Następnie na przygotowanych małych mirabelkach uczniowie zapisywali, co doceniają w żołnierzach, ludziach, którzy walczyli o wolność naszego kraju. Uczniowie przyklejali swoje mirabelki na przygotowanej dużej mirabelce, by utworzyły całość. Małe mirabelki to symbol ludzi, którzy dążyli do tego, by Polska wróciła na mapy Europy. Oznaczają wszystkich tych, którzy wspólnie dążyli do odzyskania przez Nasz Kraj Niepodległości. Duża mirabelka oznacza Nasz Kraj, a małe są przenośnią wszystkich działań oraz ludzi, dzięki którym jesteśmy jednym wolnym państwem.
W kolejnej części warsztatów, na podstawie wyświetlonej prezentacji oraz fragmentów książki „Mirabelka”, uczniowie utrwalili pojęcia m.in.: wojna, getto oraz postać Ireny Sendlerowej. Po powtórce uczniowie wysłuchali uważnie fragmentu książki Cezarego Harasimowicza „Mirabelka”. Po wysłuchaniu fragmentu uczniowie klasa VI rozwiązali krzyżówkę dotyczącą tekstu, klasa IV oraz V odpowiadały na pytania dotyczące tekstu i ułożyły puzzle z widokiem Mirabelki oraz dziewczynki, która z nią rozmawiała, Dorki.
Na zakończenie zajęć uczniowie otrzymali kolorowe kółka, które były przygotowane na wzór noszonych przez Dorkę koralików, symbolu szczęścia. Na papierowych kółkach każdy uczestnik zajęć napisał własne imię, następnie wszyscy przykleili koraliki na przygotowanym specjalnie na tę okazję „muralu”. Kółka utworzyły znak nieskończoności, co symbolizuje nieskończenie Niepodległą Polskę.
Po zajęciach uczniowie poczęstowali się przygotowanym na tę okazję kompotem z mirabelek oraz ciastem mirabelkowym.
Malwina Szydłowska